Nenasycené tuky a jejich účinky

Home » Aktuality » Nenasycené tuky a jejich účinky

Tuky jsou pro zdraví nesmírně důležité.

Vyhýbání se tukem nestačí, je důležité znát a pochopit účinky jednotlivých tuků a umět si vybrat. Tuky nejsou jen špatné. Rovnováha a zároveň pravá míra dokáží pro zdraví mnohem více než vyhýbání se cholesterolu, které nemá smysl, pokud konzumujeme nesprávné tuky nebo převahu tuků přispívajících k jeho usazování v cévách. Pochopení schématu účinků nenasycených tuků na obrázku má klíčový význam v prevenci téměř všech civilizačních onemocnění.

Účinky nenasycených tuků

"Vyhýbejte se konzumaci nasycených tuků" - tradiční klišé
 
Takové tradiční klišé se opakuje ve všech časopisech publikujících články o zdravé výživě, v televizi, v řadách lékaře. Ne však každé vyhýbání se konzumaci nasycených tuků přináší užitek a zlepšení zdraví, spíše naopak, napáchá mnoho škody. Proč?
 
Současná racionální výživa a dietní doporučení nahrazují konzumaci živočišných tuků, másla rostlinnými oleji. Tím se vytváří škodlivá nerovnováha v příjmu omega-6 a omega-3 nenasycených mastných kyselin. Důsledkem takové výživy aplikované v praxi desetiletí není pokles kardiovaskulárních onemocnění, spíše naopak, tato onemocnění zůstávají na vedoucí příčce úmrtnosti. Jako bonus k škodlivému působení vytvořené nerovnováhy na kardiovaskulární systém se k onemocněním přidávají alergie a autoimunitní onemocnění podporované právě převahou omega-6 tuků. Toto všechno způsobuje vysoká převaha konzumace "zdravých rostlinných polynenasycených tuků".

Jsou tedy omega-6 škodlivé?

Nejsou škodlivé, jsou dokonce nezbytné pro správnou funkci imunity, zánětu a eliminace patogenů.
Škodlivá je však nadměrná konzumace omega-6 vytvářející nerovnováhu řídících funkcí imunity způsobující nadměrné záněty poškozující vlastní tkáně, zvýšenou tvorbu volných radikálů, urychlení stárnutiia. Dochází k nárůstu civilizačních chorob, jako jsou obezita, cukrovka a kardiovaskulární onemocnění. Nejbohatšími zdroji omega-6 MK jsou řepkový, slunečnicový a sójový olej obsahující více než 50% omega-6!

Jak působí Omega-9?

Výjimečné postavení mezi rostlinnými oleji má olivový olej, který není typickým zdrojem polynenasycených omega-6 mastných kyselin (obsahuje pouze do 7%), místo nich obsahuje až 75% mononenasycených omega-9 kyseliny olejové. Uvedený rozdíl ve složení mastných kyselin je důležitý pro správný výběr rostlinných olejů na běžnou konzumaci. Olivový olej přispívá ke snižování krevního tlaku, z omega-9 mastných kyselin se v těle nemohou vytvářet látky působící zánětlivě (prozánětlivé eikosanoidy) a stejně se nevytvářejí látky zvyšující srážlivost krve (tromboxany TXA-2).
 
 
Životní prostředí v krátkodobém horizontu napravíme jen těžko, jídelníček však můžeme změnit ve svůj prospěch téměř okamžitě.

Zpět na výpis


Pavel Čmilanský

Home » Aktuality » Nenasycené tuky a jejich účinky