Dieta u cukrovky 2. typu

Home » Nutraceutika a onemocnění » Cukrovka » Dieta u cukrovky 2. typu

Dieta u cukrovky 2. typu


Léčebná dieta u cukrovky 2.typu - nezávislé na inzulínu

Léčebné dietetická opatření při cukrovce 2. typu jsou zaměřeny na komplex 6 základních opatření :

               1. vyhýbání se potravinám s obsahem jednoduchých cukrů
               2. omezená konzumace potravin s obsahem složených cukrů - škrobů
               3. vhodný výběr tuků podle jejich schopnosti tlumit zánětlivý proces poškozující beta - buňky pankreatu
               4. pravidelná konzumace listové a cibulové zeleniny
               5. vhodný výběr potravinových zdrojů bílkovin
               6. užívání speciálních doplňků výživy podporujících tvorbu inzulínu a antioxidantů chránících cévy


1. Vyhýbání se potravinám s obsahem jednoduchých cukrů

Potraviny obsahující jednoduché cukry způsobují rychlý nárůst hladiny cukru a následně potřebu zvýšené tvorby inzulínu, což metabolicky vyčerpává slinivka , vysoké hladiny cukru tělo přeměňuje na tukové zásoby , což je rizikové z hlediska srdečně- cévních onemocnění . Vyhýbejte se sladkostem , sladkému pečivu , sladké ovoce konzumujte jen střídmě , nápoje si vybírejte bez cukru , s nízkým obsahem cukru nebo s přírodními sladidly. Vyhýbejte se náhradnímu sladidlu aspartam - E951 který je nechvalně zodpovědný za velké množství škodlivých nežádoucích účinků. Vhodné sladidla jsou : sorbitol ( cukr který se nevstřebává ) , případně v omezeném množství sacharin , nebo velmi vhodné je přírodní sladidlo steviových extrakt , který ale v současnosti stále není v EU povolen navzdory dlouholetému bezpečnému použití v Japonsku a zemích jihovýchodní Asie ( lobbistické zájmy na prodeji aspartamu ? ) .


2. Omezená konzumace potravin s obsahem složených cukrů - škrobů

Konzumace potravin s obsahem škrobů zajišťuje zdroj postupně se uvolňujících cukrů , který nezpůsobuje tak velké výkyvy glykémie - hladiny cukru jako jednoduché cukry . Stejně po konzumaci potravin s obsahem škrobů dochází k menší potřebě vylučování inzulínu což šetří pankreas. Zároveň je však nutné si uvědomit , že i škroby , čili různé celozrnné cereálie , těstoviny a brambory představují pro diabetika se začínající cukrovkou riziko vzniku metabolických poruch a proto by se část potravin obsahujících složené cukry - škroby měla nahrazovat konzumací vhodných tuků.

Proč nahrazovat část škrobů konzumací vhodných tuků?

Z tuků se nejen přibírá ( pokud je celkový příjem energie vyšší než spotřeba ) ale tuky zároveň poskytují pro tělo nejbezpečnější zdroj energie nezávislý na inzulínu . Energetický metabolismus tuků je odlišný , nepotřebuje inzulín a proto tuky bezpečně nahrazují část škrobů , tím odlehčují práci slinivky z hlediska tvorby inzulínu , zajišťují vyrovnanou glykémii .


3. Vhodný výběr tuků podle jejich stravitelnosti a schopnosti tlumit tvorbu zánětlivých látek poškozujících beta - buňky vytvářející inzulín

Pokud budete znát , že tuky nejsou jen " špatné " ale některé Vám dokonce mohou pomoci v dietetické léčby dosáhnete podstatně lepší výsledky v celkové léčbě tohoto metabolického onemocnění.

Vysvětleme si které tuky jsou nápomocné a proč ?

Podle nejnovějších vědeckých poznatků sahajících do roku 2010 je hlavním mechanismem podílejícím se na rozvoji cukrovky 2. typu přítomnost zánětlivého procesu působícího beta - buňky pankreatu . Obezita - nadváha je v pořadí druhý faktor , protože se zjistilo že cukrovku 2. typu dostávají stejně lidé s normální tělesnou hmotností u nichž byla prokázána vysoká aktivita zánětlivých látek. Opačně lidé obézní s nízkou hladinou zánětlivých látek nemusí cukrovku vůbec získat. Faktem zůstává že obezita přispívá k cukrovce ale zjistilo se že z důvodu zvýšené tvorby zánětlivých látek vytvářejících se přednostně v tukových tkáních . Sumární čím více tukových tkání , tím vyšší produkce zánětlivých látek ( cytokinů ) poškozujících pankreas a bludný kruh vyúsťuje metabolickým onemocněním - cukrovkou .


Které tuky působí léčebně , protizánětlivým účinkem chrání slinivku ?


rybí olej

Rybí olej je nejbohatším a nejúčinnějším zdrojem protizánětlivě působících omega - 3 mastných kyselin . Užívání v kapslích je pro diabetika velmi drahé , doporučujeme přirozený rybí olej , který umožňuje dopřát si potřebnou dávku za přijatelnou cenu , dnes již navíc existuje vysoce čištěný rybí olej bez zápachu , užívat v dávce polévková lžíce denně. 1 polévková lžíce = cca 5g oleje = 2000 mg čistých omega - 3 EPA + DHA

konopný olej

Konopný olej je cenným zdrojem protizánětlivě působící kyseliny gama - linolenové ( do 4 % GLA ) . Doplňuje protizánětlivé účinky rybího oleje , působí synergicky . Navíc obsahuje speciální omega - 3 : kyselinu stearidónovu ( SDA ) s poměrně vysokou biologickou účinností .

Doporučuje se kombinovat spolu s rybím olejem pro umožnění tvorby celého , kompletního spektra protizánětlivých látek.

lněný olej

Lněný olej je nejbohatší rostlinný zdroj omega - 3 obsahující až 55 % ALA , může pomoci v tvorbě protizánětlivých látek.

I přes nejvyššímu obsahu omega - 3 není biologicky nejúčinnějším zdrojem . Nevýhodou ve srovnání s rybím olejem je minimální účinnost , hlavně starší lidé nedokáží přeměňovat ALA na protizánětlivé látky chránící slinivku a cévy , využívají ho jen běžný zdroj energie avšak rizikový , vytvářející volné radikály .

V porovnání s konopným olejem je lněný olej také méně účinný , neobsahuje GLA a SDA .
Užíváte rybí olej , lněný olej již není třeba konzumovat , navíc rybí olej je protizánětlivě podstatně účinnější .


Které tuky jsou vhodnépre diabetiků na běžné kuchyňské použití?


olivový olej


Olivový olej je nejvhodnějším kuchyňským rostlinným olejem vhodným při zánětlivých onemocněních a rovněž při cukrovce . Obsahuje do 70 % mononenasycených omega - 9 kyseliny olejové , která má neutrální vliv na tvorbu zánětlivých látek. Navíc obsahuje z nejčastěji používaných rostlinných olejů nejméně prozánětlivých omega - 6 mastných kyselin (do 10 % ) , zatímco slunečnicový , řepkový a sojový olej obsahují až 50 % prozánětlivých omega - 6 mastných kyselin ! Olivový olej navíc obsahuje antioxidačně působící flavonoidy , které také významně přispívají k tlumení zánětů a ochraně cév , které jsou při cukrovce velmi často postihováno .

Mohu na olivovém oleji smažit ?

Ano je to možné , dokonce olivový olej je tepelně podstatně odolnější než běžně používané slunečnicová nebo řepkové oleje . Vyšší tepelná odolnost je dána nižším obsahem tepelně nestabilních polynenasycených tuků PUFA ( olivový olej - 7 % PUFA , slunečnicový a řepkový cca 50 % PUFA ) .
Na smažení je vhodnější olivový olej neobsahující flavonoidy , má typickou žlutou barvu av obchodech bývá označen jako OLIVE POMACE .

Panenský olivový olej zelené barvy je charakteristický vysokým obsahem flavonoidů , které se zahříváním znehodnocují , rozkládají . Olivový olej lisovaný za studena - panenský je proto vhodnější na studené pokrmy , kde si zachovává blahodárné antioxidační a protizánětlivé účinky flavonoidů .

Kokosový olej na vaření - nejvhodnější tuk na běžné , denní použití v přípravě jídel pro diabetiky .

Nejvhodnější tuk na bezpečnou tepelnou úpravu potravin. Vysoce tepelně stabilní , má jednoznačně nejvyšší tepelnou odolnost z důvodu vysokého obsahu nasycených tuků ( 95 % ) , obsahuje minimum PUFA ( len1 % ) , neobsahuje rizikové omega - 6 , nerozkládá se , nekouří , nevznikají peroxidy tuků. Z hlediska metabolismu je kokosový tuk nejsnáze stravitelný , protože obsahuje mastné kyseliny se středním řetězcem ( MCT tuky ) . Kokosový tuk je pro diabetiky nejvhodnější energetickou náhradou , nezatěžuje slinivku a umožňuje snížit kalorický příjem rizikových škrobů . Zvyšuje základní, bazální metabolismus . Kokosový tuk představuje bezpečnou metabolickou alternativu cukrů. Má neutrální vůni , umožňuje přípravu chutných , zdravých pokrmů a bez pachutí .

Pozor , při hypoglykemii nenahrazuje podávání cukru.

Jaké další oleje jsou vhodné při cukrovce 2 typu?

Při cukrovce 2. typu je vhodný jakýkoliv přirozený tuk nebo olej v první řadě s nízkým obsahem omega -6 nenasycených mastných kyselin . Pokud chcete smažit , dbejte při výběru na vyšší tepelnou odolnost . Důležité je neupriamiť se k použití jednoho typu oleje ( tuku ) a jednotlivé druhy přirozených tuků vhodně kombinovat .

palmový olej - tepelně vysoce odolný , do 190 stupňů , minimum omega - 6

panenský kokosový olej - na přípravu sladkých jídel , palačinek , pečící jako zdravá náhrada margarínů , v kombinaci s kravským máslem pro přímou konzumaci s cereálním pečivem . Kokosový olej představuje nejsnáze stravitelný tuk (obsahuje mastné kyseliny se střední délkou) , metabolizuje se v játrech téměř bezprostředně po vstřebání , pro diabetika představuje velmi vhodnou a bezpečnou energetickou náhradu cukru a škrobů .

vepřové sádlo - tepelně vysoce odolný tuk do 190 stupňů , vhodný na smažení v omezeném množství

kravské máslo - obsahuje minimum prozánětlivých omega - 6 , vitamín D zároveň utlumuje zánětlivé procesy

propuštěny kravské máslo ( zbavené vody) - vhodné do zákusků , koláčů , pečiva jako zdravá náhrada za běžně používaných rostlinných olejů nebo margarínů

Z uvedených dieteticky vhodných tuků se v těle nemohou vytvářet prozápalově působící látky , jejich konzumací se zbytečně nepodporuje tvorba zánětlivých látek a poškozování funkce beta - buněk pankreatu . Minimální množství omega - 6 mastných kyselin obsažených v uvedených tucích a olejích je možné dietní mnohem účinnější vyvažovat pravidelným příjmem omega - 3 ( rybího oleje ) .

Vepřový tuk a kravské máslo obsahují přece cholesterol , nezvýší se tím riziko srdečně cévních onemocnění ?

Paradoxně ne. Cholesterol se dokáže v cévách usazovat a způsobovat aterosklerózu jen a právě v přítomnosti zánětlivých procesů a vysoké srážlivosti krve . Právě nevhodné rostlinné tuky provokující záněty a zvyšující srážlivost krve umožňují cholesterolu způsobovat dobře známé zdravotní problémy. Některé národy konzumují pouze živočišné tuky a neznají vysoký tlak a kardiovaskulární onemocnění .

Které potraviny jsou nevhodné , zvyšují tvorbu zánětlivých látek poškozujících beta - buňky tvořící inzulín ?

Doporučuje se zcela vyloučit nebo zásadně omezit konzumaci uvedených potravin :
slunečnicový olej
sójový olej
řepkový olej
Kešu a arašídy
Rostlinné másla - klamavým reklamovány jako bohatý zdroj omega - 3 , ve skutečnosti zdroj s nežádoucně vysokou převahou omega - 6 !
Dýňový olej - i když patří mezi lahůdky studené kuchyně a obsahuje množství antioxidantů , patří mezi výlučné zdroje omega -6 ( cca 50 % ) , prakticky neobsahuje žádné omega - 3 ( 0,2 % ) , má velmi nepříznivý poměr omega - 6 k omega -3 ve prospěch tvorby zánětlivých látek.

Všechny uvedené potraviny mají vysokou převahu omega - 6 mastných kyselin (více než 50 % ) z nichž tělo vytváří zánětlivé látky , jejich konzumací můžete zhoršit průběh onemocnění . Hlavním patofyziologickým mechanismem zodpovědným za zánik beta - buněk a vznik diabetes 2. typu je chronický zánět .

Pozor na známé klišé " Konzumujte hodně nenasycených tuků " !

Polynenasycené tuky (oleje ) jsou esenciální , protože jejich tělo nedokáže vytvářet a potřebuje je na tvorbu látek řídících imunitu , pro tvorbu hormonů a mnoha dalších signálních látek.

Nemají však být zdrojem energie než se v současnosti preferuje . Při nadbytečné konzumaci dochází k metabolickému využití nenasycených tuků jako zdrojů energie , přičemž vzniká relativně nejvíce volných radikálů poškozujících i beta - buňky pankreatu . Volné radikály způsobují mnohé degenerativní onemocnění a urychlují stárnutí .

Každá nadbytečná konzumace této skupiny tuků se proto nevyužívá pro tvorbu řídicích látek ale jen jako potencionálně rizikový zdroj energie !

Červené maso obsahuje velké množství hemového železa podporujícího záněty .
Čokoláda , nutela , alkohol - při cukrovce zcela vyloučit .

 

Zcela vylučte konzumaci ztužovaných olejů a tuků
Diabetici jsou jednou z nejohroženějších skupin lidí s výskytem srdečně- cévních onemocnění . Nepřirozeně ztužované tuky - margaríny a parciální - částečně hydrogenované rostlinné fritovací oleje obsahují takzvané trans - formy tuků které zvyšují riziko výskytu srdečně- cévních onemocnění podstatně více než nepřiměřeně vysoké hladiny cholesterolu .
Nekonzumujte vůbec margaríny a potraviny obsahující tento typ tuků: listové těsto , croissanty , fornetti , tukové zákusky z cukráren . Nepoužívejte fritovací oleje , nahraďte je tepelně odolným olivovým olejem.


4. Pravidelná konzumace syrové listové a cibulové zeleniny

Syrová zelenina , salát , čínské zelí , zelená paprika a další obsahují enzymy , které přirozeně pomáhají odbourávat z těla vzniklé zánětlivé látky ( imunokomplexy ) . Působení surové potravy ve střevní sliznici snižuje záněty .
Česnek a cibule působí ochranně na cévy ohrožené zvýšenými hladinami cukru.
Dopřejte si alespoň 1 - krát denně syrovou zeleninu k hlavnímu jídlu .


5. Vhodný výběr zdrojů bílkovin


Tučné severské ryby

Severské , tučné ryby , losos , jsou nejbohatší na obsah omega - 3 mastných kyselin , neměly by být však nakládáno v rostlinném oleji , nebo připravované smažení na řepkovém , slunečnicovém a sójovém oleji. Tyto rostlinné oleje s vysokou převahou prozánětlivých omega - 6 mastných kyselin znehodnotí léčebný přínos konzumace omega - 3 z ryb. Vysoký obsah jódu v mořských rybách přispívá ke snížení rizika srdečně - cévních onemocnění , aktivuje činnost štítné žlázy a příznivě ovlivňuje oslabený metabolismus při cukrovce .

Drůbeží maso

Přirozený zdroj aminokyselin , minerálních látek a koenzymu Q10 .

Luštěniny

Hrách, fazole , sója jsou bohatými zdroji bílkovin .

Mléko , sýry , tvaroh

plnotučné mléko obsahuje vitamín D , který kontroluje autoimunitní procesy poškozující pankreas. Doporučujeme raději menší množství ale plnohodnotné potraviny - plnotučného mléka. Odtučňování se ztrácejí přirozené vitamíny. Tuk v nízkotučných jogurtech nahrazuje škroby - pro diabetika ve vysoké převaze metabolicky rizikovějšími .


6. Podpora tvorby a účinků inzulínu , antioxidanty , ochrana cév


Gurmar čaj


Mezi nejúčinnější přírodní antidiabetikum patří tradiční indický čaj - Gurmar . Hlavní účinná látka Gurmaru - kyselina gymnemová má schopnost zvyšovat tvorbu inzulínu , obnovovat beta - buňky vytvářející inzulín a snižovat inzulínovou rezistenci ( zvýšit účinnost inzulínu ) .
Doporučená denní dávka: 2-3 šálky čaje , po zlepšení stavu 1 šálek denně ( 1 šálek = 1,5 g čajoviny )

 Pikolinát chromu

100 - 200mcg denně - podporuje účinnost inzulínu .

Benfotiamin

Vitamin B - 1 se zvýšenou biologickou účinností , zabraňuje reakci cukru s bílkovinami , tvorbě toxických glykačných produktů , poškozování cév , oční sítnice , ledvin . Dávkování : 1x denně 300mg ( BENFOGAMMA 300 tbl . )

 Vitamin C a E

Oba vitaminy působí antioxidačně , vitamin C ve vodním prostředí a vitamin E v tukovém prostředí , vzájemně se doplňují. Doporučená denní dávka při diabetes :
vitamin C 500mg s postupným uvolňováním
vitamin E 200 mg

 Zelený čaj

Je velmi účinným doplňkem léčby diabetes. Obsahuje jeden z nejúčinnějších antioxidantů - epigallokatechin - EGCG . Doporučená denní dávka 2 šálky ( 2x 2 sáčky ) zeleného čaje . Zelený čaj by neměl konzumovat pozdě odpoledne nebo večer , obsahuje kofein který může způsobovat nespavost . Zelený čaj se doporučuje pít dlouhodobě. Vyšší účinnost nápoje je při konzumaci 10-30 minut před jídlem . Katechiny jsou látky s omezenou vstřebatelností , potrava snižuje vstřebávání , antioxidační účinky .

Home » Nutraceutika a onemocnění » Cukrovka » Dieta u cukrovky 2. typu