Dieta při revmatismu

Jaká dieta je vhodná pro revmatiky?


Revmatiků by měl zaměřit výběr vhodných potravin v první řadě podle schopnosti jednotlivých potravin ovlivňovat zánětlivý proces.


Jaké potraviny jsou vhodné pro revmatiky?


Revmatiků by měl upřednostnit konzumaci všech potravin, které přirozeně přispívají ke snížení, tlumení zánětů a doplňují je ostatními potravinami, které mají neutrální vliv na zánět.


Potraviny snižující zánět seřazeny podle účinnosti:


Rybí olej


Rybí olej, je nejbohatším zdrojem protizánětlivě působících omega-3 mastných kyselin EPA a DHA. Omega-3 EPA je přímým zdrojem pro tvorbu protizánětlivých látek s nejvyšší, 100% biologickou účinností. Užívání omega-3 v kapslích je cenově nevýhodné, proto doporučujeme použít přirozený rybí olej, který umožňuje dopřát si potřebnou dávku za přijatelnou cenu, dnes už navíc existuje vysoce čištěný rybí olej bez zápachu, užívat v dávce polévková lžíce denně. Vhodný rybí olej naleznete ZDE.


Tučné severské ryby


Severské, tučné ryby, losos, jsou nejbohatší na obsah omega-3 mastných kyselin, nesmí být však nakládané v rostlinném oleji, nebo připravované smažení na řepkovém, slunečnicovém a sójovém oleji. Tyto rostlinné oleje s vysokou převahou prozánětlivých omega-6 mastných kyselin znehodnotí léčebný přínos konzumace omega-3 z ryb.


Konopný olej


Obsažená kyselina gama-linolenová (GLA) podporuje protizánětlivé účinky EPA a DHA rybího oleje, doporučuje se vzájemně kombinovat pro dosažení komplexní protizánětlivé účinnosti.


Lněný olej


Je velmi účinným doplňkem léčby revmatiků. Léčebná denní dávka se doporučuje na 4 až 6 sáčků zeleného čaje rozděleného do více porcí (2-3 porce uvařené ze dvou sáčků čaje) s vynecháním večerní dávky, protože obsahuje kofein a způsobuje nespavost. Zelený čaj je třeba užívat dlouhodobě, po zlepšení stavu přejít na udržovací dávku 2 sáčky denně.


Syrová zelenina


Syrová zelenina obsahuje enzymy, které přirozeně pomáhají odbourávat z těla vzniklé zánětlivé látky (imunokomplexy). Působení surové potravy ve střevní sliznici snižuje záněty.


Olivový olej


Olivový olej je pro revmatiky nejvhodnějším rostlinným olejem pro běžné kuchyňské použití. Obsahuje do 70% mononenasycených omega-9 kyseliny olejové, která má neutrální vliv na tvorbu zánětlivých látek. Navíc obsahuje z rostlinných olejů nejméně prozánětlivých omega-6 (do 10%), zatímco slunečnicový, řepkový a sójový olej obsahují až 50% prozánětlivých omega-6 mastných kyselin. Panenský olivový olej navíc obsahuje flavonoidy, které také významně přispívají k tlumení zánětů.


Kokosový olej


Kokosový olej má ze rostlinných olejů nejnižší obsah omega-6 mastných kyselin (méně než 5%), konzumace nepřispívá k posílení tvorby zánětlivých látek a navíc obsahuje zdraví prospěšné přirozeně nasycené tuky. Kokosový olej je z rostlinných olejů tepelně nejodolnější. Je proto velmi vhodný pro tepelnou úpravu pokrmů.


Mohu na olivovém oleji smažit?


Ano, je to možné, dokonce olivový olej je tepelně mnohem odolnější než pro revmatiky nevhodné slunečnicová nebo řepkové oleje. Je nicméně nutné rozlišovat 2 druhy olivového oleje.

Na smažení je obzvláště vhodný čištěný olivový olej získaný běžným lisováním (levnější), který neobsahuje flavonoidy, má typickou žlutou barvu av obchodech bývá označen jako OLIVE POMACE - olej z pokrutin.

Panenský olivový olej - zelené barvy obsahuje flavonoidy které se zahříváním znehodnocují, rozkládají, mohou vytvářet škodlivé rozkladné produkty. Olivový olej lisovaný za studena - panenský je proto vhodný na studené pokrmy, kde se zachovávají blahodárně antioxidační a protizánětlivé účinky flavonoidů.

Na čem má vysmážať revmatiky, když slunečnicový, řepkový a sójový olej jsou z hlediska prozánětlivého působení velmi nevhodné?

Pro revmatiky na smažení je vhodný jakýkoliv přirozený tuk nebo olej v první řadě s nízkým obsahem omega-6 nenasycených mastných kyselin a zároveň odolný vůči přepalování = tepelně stabilní.


Tuky vhodné pro revmatiky na tepelnou úpravu pokrmů


olivový olej POMACE - čištěný olivový olej, bez obsahu flavonoidů poměrně vysoko tepelně odolný, do 180 stupňů

palmový olej - tepelně ještě odolnější než olivový olej, do 190 stupňů

kokosový olej na vaření - má neutrální vůni, vhodný pro tepelnou úpravu drůbežího masa, ryb, sýrů, kde by vůně panenského kokosového oleje byla rušivá. Tepelně nejodolnější, rozkládá se až při 240 stupních

panenský kokosový olej - pro svou charakteristickou příjemnou vůni se hodí na přípravu sladkých jídel, palačinek, stejně je tepelně nejodolnější, rozkládá se až při 240 stupních

vepřové sádlo-tepelně velmi odolný tuk do 190 stupňů

rozpuštěné kravské máslo (zahříváním do mírného varu zbaveny vody) - vhodné do zákusků, koláčů, pečiva, vysoká tepelná odolnost, příjemná vůně, vhodné použít jako náhradu za běžné rostlinné oleje a především jako zdravou náhradu margarínů (zdroje škodlivých trans-tuků)

Uvedené dieteticky vhodné tuky nepodporují vytváření prozápalově působících látkok (interleukinů-2, -4, -6, TNF-alfa), jejich konzumací se zbytečně nezhoršuje průběh onemocnění. Minimální množství omega-6 mastných kyselin obsažených v uvedených tucích a olejích jsou poměrně snadno dietetické napadnutelné (vyvážiteľné) pravidelným příjmem omega-3 (rybího oleje).


Vepřový tuk a kravské máslo obsahují přece cholesterol, nezvýší se tím riziko srdečně cévních onemocnění?


Paradoxně ne. Cholesterol se dokáže v cévách usazovat a způsobovat aterosklerózu jen a právě s pomocí zánětlivých procesů a vysoké srážlivosti krve. Právě nevhodné rostlinné tuky provokující záněty a zvyšující srážlivost krve umožňují cholesterolu způsobovat dobře známé zdravotní problémy. Některé národy konzumují jen živočišné tuky a neznají vysoký tlak a kardiovaskulární onemocnění. Více podrobností o vztahu cholesterolu a konzumace nevhodných tuků se dozvíte v sekci Vysoký tlak a cholesterol.


Nevhodné potraviny při revmatismu


Slunečnicový, sójový a řepkový olej, kešu a Podzemnice olejná, rostlinné másla (vysoká převaha omega-6), červené maso obsahující velké množství hemové železo podporujícího záněty.

I když dýňový olej patří k oblíbeným lahůdkám studené kuchyně, obsahuje značné množství antioxidantů, vitamínu E a fytosterolů, z hlediska posílení zánětlivých procesů je také pro revmatiky rizikový, protože je téměř výlučným zdrojem omega-6 (cca 50%) a neobsahuje téměř žádné omega -3 (pouze 0,2% ALA), má velmi nepříznivý poměr omega-6: omega-3, více než 120:1!

Červená řepa a řepnou šťávu, chlorella - vysoký obsah železa zhoršuje chronické infekty měkkých tkání, bakteriální zátěž a tím nepřímo může zhoršit záněty.


Čokoláda, nutela, alkohol, sladkosti, cukr, med


Dieta bohatá na cukry může být překvapivě stejně problematická jako některé prozánětlivé omega-6 tuky. Podle výzkumů Harvardské lékařské univerzity dieta bohatá na jednoduché cukry a potraviny s vysokým glykemickým indexem také přispívá ke zvýšení zánětů. Nadměrná konzumace brambor, škrobů, bílé mouky, mafiny, sladkostí zvyšuje hladiny C-reaktivního proteinu. Ženy s nadváhou konzumující potraviny s vysokým glykemickým indexem mají obvykle nejvyšší hladiny CRP.

Zcela vyloučit alkohol. Omezit konzumaci sladkých potravin. Zánětlivá revmatická onemocnění jsou často doprovázeny chronickými vnitrobuněčné infekcemi. Konzumace jednoduchých cukrů může zvyšovat bakteriální zátěž a následně zintenzivnit zánětlivé reakce.

Mezi jednoduché cukry patří i přirozené potraviny obecně považovány za zdraví prospěšné jako med, javorový sirup nebo sladké ovoce.


Sestavil: PharmDr. Jozef Zima, nutraceutical

© nutraceutical


 

Autor odborného článku: PharmDr. Josef Zima, Nutraceutica, Nitra  -  www.nutraceutica.sk
Dovolujeme si Vás upozornit, že použití obsahu stránky na další publikování je možné pouze se souhlasem majitele stránky (autora) a je podmíněno zveřejněním odkazu zdroje použité informace.