Vysoký krevní tlak

Home » Nutraceutika a onemocnění » Vysoký krevní tlak

Vysoký krevní tlak


Jaká výživa přispívá ke snížení vysokého krevního tlaku?


Ze základních výživových složek jsou ve snižování krevního tlaku nejdůležitější omega-3 tuky, omega-9 kyselina olejová, vláknina, enzymy a antioxidanty.


Kyselina linolenová, ALA


Omega-3 ALA může svými účinky přispět k zniíženiu výskytu srdečně-cévních příhod, vysokého tlaku infarktu myokardu, mozkového krvácení. Z kyseliny linolenové se vytvářejí prostaglandiny PGE-1 s relaxačním účinkem na cévy. Nejbohatším zdrojem je lněný olej. Pravidelné užívání lněného oleje musí být doprovázeno dostatkem vitaminu E, který vychytává volné radikály vznikající při metabolismu nenasycených mastných kyselin. Výsledné působení snižuje krevní tlak, i když ne tak účinně jako EPA a DHA. Sníženou účinnost lněného oleje na vysoký krevní tlak zapříčiňuje potřeba metabolické přeměny ALA z lněného oleje na EPA a DHA. Tato metabolická přeměna (konverze - prodloužení molekuly) probíhá v těle mladé lidi za optimálních podmínek s účinností 10 až 15% au starších lidí se věkem snižuje. Proto zejména u starších lidí je mnohem účinnější podávat hotové omega-3 s dlouhým řetězcem: EPA a DHA.


Kyselina eikosapentaenová a dokosahexaenová EPA a DHA - rybí olej


Patří mezi omega-3 nenasycené mastné kyseliny významně přispívají k přirozenému - fyziologickému snížení vysokého krevního tlaku.

Z uvedených mastných kyselin se v těle vytvářejí vazodilatační látky uvolňující napětí cév a tím přímo snižující krevní tlak PGE-1 a PGE-3). Potravinové zdroje: rybí tuk a tučné ryby z chladných moří. Ryby z teplejších zeměpisných oblastí, raci, krabi a sladkovodní ryby obsahují malé množství omega-3 tuků (do 0,5%) a proto ne vždy stačí "jíst ryby". Záleží na tom jaké a velmi podstatné aby nebyly nakládané v rostlinných olejích. Takové "ryby" v rostlinném oleji obsahují převahu omega-6 a nelze počítat že jejich konzumace přispěje ke snížení krevního tlaku.

Nejúčinnější z hlediska snížení krevního tlaku je velmi důležitý pravidelný a dostatečný příjem omega-3 (5-10g denně), ideálním přirozeným zdrojem je rybí olej. Je tu dobrá zpráva pro lidi, kteří mají nepříjemné zkušenosti s charakteristickou chutí po rybách. V současnosti již existuje vysokočistený rybí olej natural zbavený zápachu (dezodorizovaný) vhodný pro denní konzumaci v dostatečných dávkách. Odteď při užívání rybího oleje už jen svěží pocit a vůně citrónu. Více informací získáte zde: rybí olej natural


Kyselina olejová


(75% obsah v olivovém oleji) snižuje krevní tlak, hladinu cholesterolu a tím zpomaluje proces aterosklerózy. Olivovému oleji se historicky připisovala schopnost snižovat krevní tlak. Původně se uvažovalo že tento účinek způsobuje vysoký obsah vitamínu E a polyfenolických antioxidantů. Později se v mnoha klinických studiích dokázalo že za hypotenzivní účinky je zodpovědná kyselina olejová, která se nachází v olivovém oleji v množství 70-80%. Kyselina olejová přímo působí na strukturu buněčných membrán přes G-protein (JEHalver, PNAS, 17; 2008).

Všude kde je to možné, v přípravě studených jídel a salátů používejte olivový olej a nahraďte jím řepkový, slunečnicový a sójový olej.


Vláknina


- nestravitelná část potravy, pomáhá k zrychlené pasáži a vyprazdňování střev. Zvýšení průchodnosti umožňuje snížit zpětné vstřebávání cholesterolu a zároveň dochází k jeho zvýšenému vylučování. K potravinám s vyšším obsahem vlákniny patří ovoce, zelenina a celozrnné potraviny.


Dlouhodobý příjem iontů 

hořčíku ( magnézia )

působí uvolňující na svalovinu cév a tím přímo snižuje krevní tlak.


Enzymy

se schopnostmi rozpouštět usazeniny v cévách jsou přirozenou součástí surové potravy, proto je vhodné zvýšit podíl tepelně neupravených jídel. Intenzivnější variantu představuje enzymoterapie a užívání enzymatických přípravků.


Co působí preventivně proti vzniku vzniku hypertenze?


Účinně předcházet hypertenzi je možné pouze omezením všech rizikových faktorů současně. K životnímu stylu patří dostatek pohybu, přiměřená tělesná hmotnost (BMI do 25) a předcházení nadměrnému a dlouhodobému stresu.

Z doplňkových výživových faktorů jsou v prevenci hypertenze velmi důležité:

Vitamíny - antioxidanty C a E. Vitamin C potlačuje volné radikály ve vodním prostředí, vitamín E působí v tukové prostředí, vzájemně se doplňují. Nestačí vzpomenout si na vitamin C jen při nachlazení nebo chřipce.

Pravidelný a dlouhodobý příjem selenu, který je potřebný pro funkci nejsilnějšího antioxidačního enzymu v těle - superoxiddismutázy (SOD).

Pravidelný a dlouhodobý příjem rostlinných antioxidantů zařazených do skupiny flavonoidů, mezi které patří rutin, hesperidin, proantosyanidy, katechiny. Zdroji jsou barevné slupky ovoce, červené víno, kůra středomořské borovice obsahující pycnogenol, bohatým zdrojem je zelený čaj s obsahem katechinů.


 Čemu se vyhýbat při vysokém tlaku?


Kyselina linolová - nenasycená omega-6


Nejbohatšími zdroji jsou řepkový a slunečnicový olej. Zdravotně jsou omega-6 přijatelné v menších množstvích, imunitní systém je potřebuje na tvorbu zánětlivých látek v boji proti infekcím.

Rizikový je nadměrný příjem omega-6 a vysoká převaha omega-6  nad příjmem omega-3, která je spojována se zvýšeným rizikem kardiovaskulárních onemocnění, vysokého tlaku, porážky, trombózy. Vysoká převaha omega-3 nad omega-6 je civilizačním problémem moderní západní civilizace, jejíchž přistoupila k masivnímu využívání rostlinných olejů - řepkového, slunečnicového a sójového. Tyto oleje jsou dnes všude, máslo bylo nahrazeno rostlinným máslem, rostlinné oleje jsou dokonce ukryty v různých jakože-mléčných výrobcích: m-sielkách, sm-tanky a alternativních jakože-sýrech (rodinná cihla - výrobek s obsahem sýra, podstatné je že v názvu nenajdete slovíčko "sýr"), v umělé práškové šlehačky, téměř ve všech zmrzlinách.

Omega-6 mastné kyseliny jsou zdrojem pro tvorbu prozánětlivých eikosanoidů (20-uhlíkové metabolity kyseliny arachidonové) a mají vazokonstrikční účinky = zužují cévy a agregační účinky = zvyšují srážení krve a tím přispívají k ucpávání cév a ateroskleróze. Všechny uvedené účinky přispívají ke zvýšenému krevnímu tlaku, žilní trombóze a zánětu cév s usazováním cholesterolových plátů, chorobnému procesu souhrnně zvanému srdečně-cévní onemocnění (J.Am.Heart Ass.2009).

Zkráceně: přestaňte používat řepkový a slunečnicový olej jako vydatné zdroje omega-6 a nahraďte tyto oleje olivovým olejem. Olivový olej obsahuje vysokou převahu omega-9 kyseliny olejové, která má dokonce schopnost snižovat krevní tlak.

Pokud potřebujete smažit, použijte raději nasycené přirozené tuky: vepřové sádlo, která je stabilní proti rozkladu při vyšších teplotách. Škodlivé rozkladné produkty (akrolein) při zahřívání nenasycených rostlinných olejů způsobují daleko větší zdravotní rizika, spouštějí tvorbu volných radikálů a tím poškozují cévní stěny. Cholesterol přítomný v vepřového sádla se nedokáže usazovat v cévách bez přítomnosti zánětlivého procesu a vysoké srážlivosti krve (tromboxany) a právě tyto posledně jmenované procesy urychlují řepkový a slunečnicový olej, které jsou "bez cholesterolu".

Smažení a smažení omezte na minimální možnou míru.


Trans-mastné kyseliny


(hydrogenované tuky, smažená jídla, suché krekry, pečené cereálie s přídavkem rostlinných tuků). Přirozeně se v potravě vyskytují jen ve velmi malých množstvích. Až 80% trans mastných kyselin v potravě má ​​pochází z dílčí nebo úplné hydrogenace tuků, pečení potravin s obsahem rostlinných tuků. Hlavními trans-mastných kyselin jsou margaríny, rychlé občerstvení - hranolky, topinky, pečené "zdravé cereálie" s modifikovanými rostlinnými tuky a různé slané krekry, bramborové lupínky.
Nejzdravější "cereálií" je obyčejný chléb, protože neobsahuje přidaná modifikované rostlinné tuky jako různé sušenky na dobré ráno.

Nenápadným ale vydatným zdrojem trans-mastných nasycených kyselin je také sójové "mléko". Je to ve skutečnosti emulgován, ztužený palmový olej s vysokým obsahem trans-mastných kyselin rozmíchaný s emulgátorem lecitinem as přídavkem mléčného cukru - laktózy. Čistá tuková emulze s cukrem - ucpávací cév. Taková "racionální výživa" nemá nic společného se zdravou výživou.

Zkráceně: vyhýbejte se všem umělým tukem, margarínem a skrytým umělým tukem v tukové pečivu a různých cereáliích, náhražky mléka, sýrů a smetany, nepřirozeným potravinám. Jsou bohatými zdroji škodlivých trans-mastných kyselin.


 

Autor odborného článku: PharmDr. Josef Zima, Nutraceutica, Nitra  -  www.nutraceutica.sk
Dovolujeme si Vás upozornit, že použití obsahu stránky na další publikování je možné pouze se souhlasem majitele stránky (autora) a je podmíněno zveřejněním odkazu zdroje použité informace.

 
Home » Nutraceutika a onemocnění » Vysoký krevní tlak