Dietní opatření proti trombóze

Home » Nutraceutika a onemocnění » Žilová trombóza » Dietní opatření proti trombóze

Dietní opatření proti trombóze


Dieta je důležitým faktorem ovlivňujícím vznik a průběh žilní trombózy. Jsou známy několik nutrienty se schopnostmi měnit syntézu tromboxanu odpovědného za zvýšenou srážlivost krve, působit proteolyticky na fibrin a tím rozpouštět sraženiny nebo působit protizánětlivě na cévní stěnu a tím předcházet ulpívání, usazování shluků lipidů a cholesterolu v cévách.


Jaká konkrétní dietní opatření mohou pomoci?


1. Maximálně omezit konzumaci rostlinných olejů: řepkového a slunečnicového oleje, typických zdrojů s vysokou převahou omega-6 tuků (více než 50%!!) Podporujících zánět cévní stěny, zvyšujících tvorbu tromboxanu - látky zvyšující srážlivost krve.

Tyto oleje by se měly úplně nahradit olivovým olejem, který obsahuje minimum omega-6 (do 7%) a je bohatým zdrojem omega-9 (75%) z nichž se nevytvářejí škodlivé zánětlivé látky a trombózu podporující Srážlivý faktory.

Ve studené kuchyni je nejvhodnější používat panenský olivový olej, typicky zeleného zabarvení - obsahující flavonoidy. Není však vhodný pro tepelnou úpravu.

Pro tepelnou úpravu používat výlučně čištěný olivový olej získávaný obvykle extrakcí z výlisků, v obchodech pod označením OLIVE POMACE, neobsahující flavonoidy, které by se při tepelné úpravě rozkládaly. Olive pomace má vyšší tepelnou odolnost než běžný slunečnicový a řepkový olej.

2. Zvýšit konzumaci omega-3 tuků, které působí proti nadměrné srážlivosti a také protizánětlivé na cévní stěnu. Brzdí tvorbu tromboxanu - látky odpovědné za srážení krve a zúžené, cévy, nedokrvené tkáně. Pokud si myslíte, že ryby stačí, nemusí to být ve všech případech. Ryby a plody moře z teplejších oblastí i sladkovodní ryby obsahují minimum omega-3 (do 0,5% hmotnostních), vhodné jsou severské tresky a případně čistý olej získaný z těchto ryb. Nevhodné jsou ryby nakládané v rostlinném oleji - rostlinný olej zabezpečí obraátenie poměru ve prospěch omega-6. Nejvhodnější omega-3 zdroje na dlouhodobou konzumaci naleznete v sekci: Omega-3 rybí olej natural.

3. Upřednostňovat čerstvé, tepelně neupravené potraviny s obsahem přirozených enzymů. Přirozené enzymy působí preventivně, proteolyticky, mají schopnost rozkládat již usazené krevní sraženiny. Samozřejmě že při rozvinuté trombóze tento účinek nepostačí, intenzivnější je enzymoterapie preparáty s obsahem proteáz

4. Konzumovat přirozené antioxidanty bránící radikálové poškozování cévní stěny. Zdrojem mohou být ovoce s barevnou slupkou, zelený čaj.

5. Čaj s obsahem listů jinanu s obsahem triterpenových glykosidů pomáhá zvyšovat tekutost krve a tím zajistit lepší prokrvení, které je při trombóze oslabené.

6. Celozrnné cereálie s obsahem vitamínu E přispívají k antioxidačním mechanismem ochrany cév, vhodná je i suplementace vitaminu E.

7. Smažená jídla na řepkovém, slunečnicovém a sójovém oleji zcela vyloučit nebo omezit na minimum a připravovat jejich výlučně na olivovém oleji nebo na nasycených tucích, při kterých nedochází k tepelnému rozkladu nenasycených mastných kyselin na akrolein, látku startovacích řetěz radikálové reakcí a oxidativní stres. Vzpomínáte si na čem vyprážali naše babičky? Zdroje nasycených tuků jsou například vepřový tuk nebo propuštěny kravské máslo. V současnosti převládá názor plynoucí s jednostranného posuzování, že máslo a vepřový tuk jsou nevhodné pro obsah cholesterolu, ale vědecké výzkumy patogeneze poškození cévní stěny dokazují, že samosný cholesterol se usazuje v cévách jen v případě existence zánětlivého procesu. Ve skutečnosti rostlinné oleje obsahující polynenasycené mastné kyseliny při smažení napáchají více škody i když neobsahují cholesterol. Zvyšují oxidativní stres, oxidaci LDL-cholesterolu a tím přispívají k rozvoji trombózy.

8. Zvýšit konzumaci olivového oleje. Má výjimečné postavení mezi rostlinnými oleji. Obsahuje méně nežádoucích omega-6 (do 7%) a jedinečně vysoký obsah mononenasycených omega-9 mastné kyseliny olejové (70-80%), která má neutrální účinek na syntézu zánětlivých prostaglandinů a látek zvyšujících srážlivost krve. Nejnovější výzkumy objevily dokonce schopnost derivátu 2-hydroxy-olejové kyseliny snižovat krevní tlak a předcházet cévním onemocněním. V oblastech kde jsou rostlinné tuky nahrazovány olivovým olejem je nižší výskyt cévních onemocnění. Panenský lisovaný za studena navíc obsahuje množství fenolických antioxidantů.

Nejvýznamnějším Fenolické antioxidantem panenského olivového oleje je hydroxytyrozol (HT), který zabraňuje oxidaci a přeměně LDL cholesterolu na škodlivé formy způsobující trombózu žil. Antioxidační účinky HT dokonce převyšují účinek EGCG ze zeleného čaje a HT je 2-krát účinnější v antioxidační ochraně jako koenzym Q-10.

Doporučujeme při trombóze denně zkonzumovat minimálně 25ml panenského olivového oleje.


Čemu se vyhýbat při trombóze?


1. Zcela vylučte konzumaci řepkového, slunečnicového a sójového oleje, nejbohatších zdrojů omega-6, z nichž vytváří tělo látky zvyšující srážlivost krve, látky zužující cévy a látky zvyšující zánět. Všechny 3 zmíněné účinky jsou vysoce rizikovými faktory pro vznik žilní trombózy. I když dýňový olej patří k oblíbeným lahůdkám studené kuchyně, z hlediska posílení nadměrné srážlivosti krve a zánětů cévní stěny je také rizikový, protože je téměř výlučným zdrojem omega-6 (cca 50%) a neobsahuje téměř žádné omega-3 (pouze 0,2 % ALA).

2. Vyhýbejte se konzumaci rostlinných másel.

Pozor na zavádějící reklamy o blahodárném účinku chránící Vaše srdce a cévy ..... Výrobci v reklamách manipulují, uvádějí polopravdu o vysokém obsahu omega-3 v rostlinného másla, protože zalmlčiavajú fakt, že "bohatý" obsah omega-3 v rostlinných máslo v bezvodé, tukové složce výrobku "až" 3% je doprovázen mnohonásobně vyšším obsahem omega- 6 (20-50%).

Výsledky několika výzkumů doporučují ideální výživový poměr omega-6 k omega-3 4:1. Zvýšený podíl obsahu omega-6 nad 20:1 se považuje za zdravotně rizikový. Protože rostlinné másla obsahují typickou převahu polynenasycených omega-6 tuků pocházející z rostlinných olejů, konzumací takové potraviny vytváří větší nerovnováhu ve prospěch omega-6.

Výsledkem konzumace rostlinných másel není zdraví a ochrana srdce jako navádějí reklamy ale podpora syntézy prozánětlivých látek a srážení krve a tím zvýšené riziko trombózy a kardiovaskulárních onemocnění.

3. Arašídy a kešu oříšky jsou jedinečnými a nejbohatšími zdroji omega-6

4. Lupínky smažené na rostlinných olejích, jejíchž jsou bohatými zdroji oxidovaných forem tuků vznikajících při tepelné úpravě (smažení) na polynenasycených tucích a jsou také bohatými zdroji škodlivých trans-mastných kyselin. Trans-mastné kyseliny významně podporují tvorbu volných radikálů poškozujících cévy. (A přitom jsou liupienky bez cholesterolu!)

Smažené lupínky obsahují nejvyšší množství akrylamidu - škodlivých produktů vznikajících tepelným zpracováním potravin obsahujících škrob. Akrylamid působí prooxidačne a zvyšuje poškozování cévních stěn volnými radikály.

Všechny výše uvedené, z hlediska vzniku trombózy nevhodné potraviny mají společnou vlastnost, jsou vydatnými zdroji omega-6 polynenasycených mastných kyselin, z nichž se v těle vytvářejí prozánětlivé látky a tromboxany - látka zvyšující srážlivost krve, přispívající k vzniku trombózy.

5. Ztužené tuky - margaríny

K pečení nepoužívejte ztužené tuky - margaríny, například Hera, Cera, Lando a další privátní značky dostupné ve všech hypermarketech. Obsahují škodlivé trans-formy nasycených tuků vznikající při průmyslovém zpracování.

Konzumace margarínů a trans-forem tuků má škodlivý vliv na zdraví.

V čem je postel škodlivosti margarínů?

V zdánlivě zanedbatelné maličkosti, prostorovém tvaru molekuly. Zatímco přirozené nasycené tuky mají prostorový tvar (ohnutí molekuly) ve tvaru CIS, synteticky hydrogenované tuky ve tvaru TRANS. Změna tvaru molekuly způsobuje metabolismu podobný problém jako když odemykáte dveře nepravým klíčem, který pasuje do zámku, dá se zasunout ale nedá se otočit a proto dveře zůstávají uzamčené. Navíc druhý, pravý klíč stejné dveře nemůže otevřít, protože zámek je zablokován. Podobná situace nastává i na receptorových místech buněk, kde dochází k zablokování biochemických procesů. Trans-formy tuků blokují metabolismus, obsazují aktivně místa na povrchu buněk a způsobují jejich nefunkčnost.

Výsledkem je narušení enzymatických procesů, poruchy metabolismu, nadváha, srdečně-cévní onemocnění, usazeniny v cévách (sklerotické plaky), trombóza. A té se přece chcete zbavit?

Čím nahradit margaríny?

Určitě je z čeho vybírat. Zvolte přirozené formy tuků se zvýšeným podílem nasycených mastných kyselin: kravské máslo, kokosový olej, palmový olej. Výjimečným, chutným a velmi zdravým nasyceným tukem na moučníky a sladkého pečiva je kokosový olej.


 

Autor odborného článku: PharmDr. Josef Zima, Nutraceutica, Nitra  -  www.nutraceutica.sk
Dovolujeme si Vás upozornit, že použití obsahu stránky na další publikování je možné pouze se souhlasem majitele stránky (autora) a je podmíněno zveřejněním odkazu zdroje použité informace.

 
Home » Nutraceutika a onemocnění » Žilová trombóza » Dietní opatření proti trombóze