Kokosový olej

Home » Nutraceutika ve výživě » Kokosový olej

Kokosový olej


Kokosový olej se používá staletí jako zdroj zdravé výživy v tropických oblastech. Nejnovější vědecké výzkumy jen potvrzují fakt, že místní obyvatelé považují kokosovou palmu za "strom života" a její plody kokosové ořechy za zdroj čistých a vyvážených živin. Nejcennější živinou pořizovanou z kokosu je panenský kokosový olej, v současnosti považován dokonce za funkční potravinu se schopností léčit několik onemocnění.

Medicínský výzkum se shoduje na minimálním 30% podílu tuků a olejů z celkového energetického příjmu. Tuky jsou důležité nejen z hlediska příjmu energie ale i pro funkci enzymů, hormonů a buněčných membrán. Vlastnosti a účinky různých tuků jsou tak rozmanité jako celá příroda. Proto je důležité znát základní dělení tuků, porozumět jejich účinkem a správnou volbou přispět k zdravějšímu životnímu stylu našich dětí, rodin a nás samotných.

Nasycené tuky jsou v moderní době často spojováno s nezdravým stravováním. Iv této oblasti výživy stejně platí že ne všechny moderní výživová doporučení jsou i správné. Typickým příkladem je odklon od používání kokosového oleje.

Negativní pohled na kokosový olej jako nasycený tuk a jeho zdravotní účinky zapříčinily ojedinělé medicínské studie z období před desítkami let, které používali hydrogenovaný kokosový olej (chemicky změněný) namísto původního, panenského oleje.

 V 50. letech minulého století prosadila dobře vyzbrojená marketingová mašinérie domácí americkou produkci výživových tuků. Vznikl průmysl sojového a řepkového oleje. Podporovaná Americkou asociací pro choroby srdeční (AHA) zapříčinila změnu ve stravování Američanů trvající více než pět desetiletí a sahající až do současnosti. Nahradilo se používání přirozených nasycených tuků polynenasycenými a částečně hydrogenovanými rostlinnými tuky. Výsledkem není snížení kardiovaskulárních chorob ale opačně - nárůst doprovázen přibývající obezitou, cukrovkou a rakovinou.

 Současně moderní výzkumy ukazují že některé nasycené tuky jsou ve skutečnosti nezbytné pro zdraví. Za zdravotně prospěšné nasycené tuky považují takzvané středně dlouhé nasycené tuky obsahující mastné kyseliny s délkou řetězce 8 až 14 uhlíků (C-8 až C-14, medium chain fatty acids). Pomáhají zvyšovat metabolismus, jsou snadněji stravitelné, příznivě ovlivňují složení celkového cholesterolu. Pro tělo představují nejvhodnější rychlý zdroj energie zabezpečující vyrovnané hladiny glykémie, usnadňují práci jater, ledvin a chrání štítnou žlázu.

 Nasycené tuky jsou základní součástí zdravé výživy. Kokosový olej se svým unikátním složením nejvíce přibližuje složení tuků v mateřském mléce.


 

Autor odborného článku: PharmDr. Josef Zima, Nutraceutica, Nitra  -  www.nutraceutica.sk
Dovolujeme si Vás upozornit, že použití obsahu stránky na další publikování je možné pouze se souhlasem majitele stránky (autora) a je podmíněno zveřejněním odkazu zdroje použité informace.

Home » Nutraceutika ve výživě » Kokosový olej