Účinky


Jak ovlivňují omega-3 tuky naše zdraví?


 Postupujícím lékařským výzkumem omega-3 tuků se seznam blahodárných účinků těchto tuků stále zvětšuje.

 1 / Tuky typu omega-3 redukují riziko srdečních chorob. Jsou přírodním "ředidlem" krve. Udržují krevní tuky, známé jako triacylglyceroly na spodní bezpečné hranici, snižují krevní tlak a pomáhají tepnám udržet si svou elastičnost a zároveň chrání před zánětem. Obecně řečeno, tuky typu omega-3 jsou nezbytné k dobře fungujícímu krevnímu oběhu.

 2 / Jako přírodní protizánětlivé činitele napomáhají při prevenci, nebo usnadňují příznaky při astmatu, artritidě, menstruačních bolestech a migréně.

 3 / Omega-3 tuky obzvlášť potřebuje oční sítnice ke správnému vidění. Navíc tyto tuky zabraňují poškození jemných cévek v oku a zároveň v nich zvyšují cirkulaci krve právě tak, jak fungují u cév srdečních.

 4 / Pokud zařadíte omega-3 tuky do svého jídelníčku, získáte tím tzv.. "Potravu pro váš mozek". To skutečně není žert. Většina polynenasycených omega-3 tuků se stává součástí šedé kůry mozkové. Vědci tvrdí, že v zemích, kde jsou ryby na předním místě v jídelníčku, lidé velmi málo trpí depresemi, ve srovnání se Spojenými státy, kde je konzumace ryb velmi malá a deprese se stává velkým problémem.

 5 / Tuky typu omega-3 redukují riziko rakoviny. Nejen o tomto příznivém účinku ale i o všem ostatním se dozvíte v této knize.


Celý život nám bylo doporučeno, abychom se vyhýbali máslu a nasyceným tukům a místo nich zařadili do stravy polynenasycené tuky a margaríny. Je na tom něco špatného?

Toto je jedna z nejpalčivějších témat, jejíž lékaři a dietologové museli čelit. Dnes už připouštějí, že velké množství polynenasycených tuků ve stravě, které dříve doporúčali, není pro naše zdraví tím nejlepším. Tuky typu omega-6 a margaríny byly postaveny do popředí a důležitost potřeby omega-3 tuků se ignorovala. Experti nabádali k desetkrát až 30krát vyšší spotřebě omega-6 jako omega-3 mastných kyselin. Dnes se dozvídáme, že tento nepoměr způsobuje větší nemocnost lidí.

Vysoké množství omega-6 tuků bez kontrolních účinků tuků typu omega-3 podporuje vznik onemocnění, kterým se mělo předcházet. Týká se to srdečních chorob, alergií, astmatu, poruchy imunitního systému, obezity, cukrovky, deprese a dokonce i rakoviny. Důležitá studie z roku 1997 z Japonska detailně popisuje nárůst všech těchto onemocnění poprvé v historii Japonska, když začali lidé ve větším množství konzumovat tuky typu omega-6 a přizpůsobovat svou stravu západním vzorem. Mnoho vědců je dnes přesvědčeno, že udržet si dobré zdraví záleží především na znovuobnovení správného poměru mezi oběma skupinami omega tuků v naší strave.Tuk typu omega-6 by neměl být přijímán třikrát více než tuk typu omega-3 a při léčebných účelech by měl být poměr jedna k jedné. Naši předkové, který se zabývali lovem a sběrem, konzumovali přibližně stejné množství omega-6 a omega-3 a tento poměr se jeví také pro naše tělo jako ideální.


Jak může jediná živina jako je omega-3 mít tak velký vliv na tolik různých onemocnění?

Neměli bychom být tak překvapeni. Také to byl jen malinký vitamín PP - niacin, který si poradil s tzv.. "Třemi - D" - s diarhhoeu - pelagra chronickým průjmem s nervovými poruchami a vyrážkou, dermatitidou a demencí. Někteří experti přidali čtvrté D, představující death smrt, když se rozsáhlá průjmových epidemie přehnala přes jih USA na začátku 20.století. Přibližně 10 000 lidí podlehlo této nemoci v roce 1915 a dalších 7000 v roce 1929. Tisíce dalších skončilo v ústavech pro duševně choré. Většina těchto obětí byli chudí lidé, kteří se živili převážně rafinovanými kukuřičnými výrobky, kukuřičnou krupicí, vepřovou mastí a buchet z bílé mouky. Mnoho lékařů se domnívalo, že pelagra je infekční onemocnění. V roce 1937 se však velmi nemocní pacienti, kterým byl experimentální podáván vitamin B-niacin, zázračně uzdravili, dokonce iz psychózy.

Na konci šedesátých let vědci zjistili, že prostaglandiny, hormonům podobné sloučeniny, které patří k nejúčinnějším známým biologickým látkám, vznikají syntézou výhradně z omega-3 a omega-6 mastných kyselin jsou seskupeny pod pojmem "eikosanoidy". Bylo prokázáno, že eikosanoidy jsou účinné jako například inzulín, který je vylučován slinivkou. Inzulín však cirkuluje v krvi a eikosanoidy mají lokální vliv na buňky a tkáně.
Věda nakonec přišla na to proč jsou esenciální mastné kyseliny nezbytné - eikosanoidy, které z nich vaše tělo vyrábí, ovlivňují všechny orgánové systémy.


Což nakonec přesvědčilo o tom, že jako omega-6 tak i omega-3 mastné kyseliny jsou ve stravě potřeba?

Prostaglandiny (nebo eikosanoidy) mohou mít dobré i špatné účinky. Špatné účinky se mohou objevit, pokud vytváříme nadměrné množství určitého druhu eikosanoidů. Potenciálně nejvíce škodlivé jsou ty, které vznikají v našich buňkách z kyseliny arachidonové (AA), omega-6. Protože převládal v lékařské vědě určitý odpor k akceptování teorie, žeby tuky typu omega-3 mohly být pro nás potřebné, bylo velmi obtížné pro malou skupinu vědců, kteří se omega-3 tuky zabývali, publikovat v různých lékařských časopisech.

Objev, který byl proveden s grónskými Eskymáky, všechno změnil. Finanční prostředky pro výzkum vztahu mezi omega-3 tuky a srdeční činností se staly dostupnými po celém světě. Celý lékařský svět čekal na výsledky s velkým napětím, všechny zprávy se ihned začaly objevovat v prestižních magazínech. Objevy týkající se omega-3 tuků pomohli přibrzdit nadvýrobu omega-6 tuků, které jsou zodpovědné za škody způsobené v tepnách.

Příroda nám chce poskytnout obě skupiny mastných kyselin ve stravě. Rovnováha - o to tu hlavně jde - dnes chybí v převážné většině moderního stravování.


Autor odborného článku: PharmDr. Josef Zima, Nutraceutica, Nitra  -  www.nutraceutica.sk
Dovolujeme si Vás upozornit, že použití obsahu stránky na další publikování je možné pouze se souhlasem majitele stránky (autora) a je podmíněno zveřejněním odkazu zdroje použité informace.